29 april 2024Helt elektriska G-klass är äntligen här
Edition one
Sandra Johansson Ikem
Marknadskoordinator
En ny ikon har kommit till världen, välkommen till familjen Mercedes-Benz G580 med EQ-teknik. De karaktäristiska dragen som utmärker en G-klass är såklart på sin plats men en del nya detaljer i designen och nya egenskaper utmärker sig. Dessutom är den helt elektrisk, för första gången.
Med exceptionella köregenskaper som inte finns på någon annan modell är körupplevelsen i en Mercedes-Benz G 580 enastående.
De fyra elmotorerna gör den till den mest kraftfulla i familjen med en nominell effekt på upp till 587 hk. De fyra elmotorerna ger också nya möjligheter i manövreringen. Eftersom att varje hjul regleras individuellt kan bilen kan göra en G-turn, det vill säga snurra runt sin egen axel.
På bara 4,7 sekunder kommer du upp till 100 km/h och maxhastigheten är 180 km/h, med andra ord är prestandan på topp. Med ett 116 kWh batteri sträcker sig räckvidden upp till 473 km enligt WLTP och du snabbladdar den till 80 % på bara 32 min. [1]
[1] Laddningstiden motsvarar 10–80 % fulladdning vid användning av en DC-snabbladdningsstation med matarspänning 400 V, ström minst 500 A.
Edition one
Alla som byggs i år kommer som edition one med en bred standardutrustning men också med flera tillval. Som standard är bilen i metallicklack. Kylargrill och ytterbackspegelkåpor är i samma färg som bilen. I grundutrustningen är lättmetallsfälgarna 18 tum i 5-dubelekerdesign och i AMG versionen är dem 20 tum i 10-ekardesign.
I de traditionella handtagen är G-klass logotypen integrerad och logotypen lyser även upp marken när du öppnar dörren. Stötfångaren har uppgraderats med nya luftintag, nya takspoilers och en ny design på A-stolparna för att effektivt reducera ljudnivån inne i kupén.
En annan sak som skiljer sig från tidigare modeller är att det som standard finns en modern designbox på bakre delen av bilen istället för det traditionella hjulet. I designboxen kan du förvara till exempel laddkabel, men vill du istället ha hjulet så finns det självklart som tillval.
Några andra egenskaper som finns med i standardutrustningen är
AMG Line kommer med fotsteg på sidorna, kylargrillen är i silverkrom, AMG-stylade stötfångarinlägg i rostfritt stål både fram och bak. Dessutom får du även stöldskyddspaketet GUARD 360°.
Interiör
Insidan av ikonen är sig lik men det finns en del uppgradering som gör skillnad. Som tidigare nämnt har ljudet dämpats en del men för dem som vill betona de karaktäristiska dragen genom ljud på både insidan och utsidan finns G-ROAR som tillval (beroende på konfiguration). På tal om ljud finns även surround ljudsystemet Burmester 3D i designversionerna EXCLUSIVE och SUPERIOR.
Som standard finns den nyaste generationen MBUX med en höggupplöst widescreen skärm och röststyrning på svenska. Paneler i valnötsfärg och panelbelysning. Multifunktionsratt med klädsel i nappa skinn. Sätena är klädda i svart läder men som tillval finns möjligheten att byta ut sätesklädseln till valnötsbrun/svart eller macchiatobeige/svart.
Den transparenta motorhuven underlättar körningen genom att du kan undvika hinder då du inte bara kan se framför bilen utan också under. Föraren kan enkelt styra differentialspärrarna och LOW RANGE inställningarna genom OFFROAD COCKPITs display.
Sammanfattningsvis är G-klass förberedd på det mesta
- vattendjup på upp till 850 mm
- upp till 35 graders branta sidosluttningar
- lutningar på upp till 45 grader tack vare backtagningsförmågan som når 100 %
- att undvika hinder eftersom den har upp till 250 mm markfrigång
- ojämna underlag tack vare trampvinkel på 20,3 grader
- branta övergångar tack vare infallsvinklarna på 30,7 grader bak och 32 grader fram
… Ain’t no mountain high enough