- Upp till
-
625 hk
- Upp till
-
3 000 Nmmaximalt vridmoment
- Spara upp till
-
5 %i bränsleförbrukning
Stabil, pålitlig och nu ännu bättre
Mercedes-Benz Actros är konstruerad för att överträffa förväntningar inom tung distributionstrafik. Det är en högpresterande lastbil som ger stabilitet i en krävande bransch.
Med hjälp av innovativ fordonsteknik har den nya generationen Actros lägre bränsleförbrukning, optimerad fordonskapacitet och höjd säkerhetsnivå, samtidigt som förarens arbetsbelastning har minskat. Genom smidig integration med Mercedes-Benz intelligenta assistanssystem erbjuder den en helhetslösning som möter de växande kraven på optimerade processer och digitalisering. Den hjälper dig helt enkelt att ligga steget före.
Fördelarna i korthet
- Förhöjd komfort med Multimedia Cockpit, MirrorCam och elektronisk parkeringsbroms
- Enkel manövrering och hantering av olika fordons- och påbyggnadsfunktioner med nya Multi-Touch-Display
- Mercedes-Benz Truck Navigation och vägmärkesassistent
- Ny nyckel, komfortlåssystem
- Stort utbud av ergonomiska stolar med många inställningsmöjligheter
- Active Brake Assist 5 med automatiska bromsfunktioner
- Follow-me-Home-belysning
- Trötthetsvarnare
- Som tillval finns Active Drive Assist 2 med självkörningsfunktioner som avlastar föraren och ökar körsäkerheten
Upptäck Mercedes-Benz Actros
Active Brake Assist 5
Den femte generationen av detta system hjälper föraren genom att under optimala förutsättningar inom systemets begränsningar utföra en full inbromsning om det registrerar stillastående eller rörliga föremål och en delinbromsning eller full inbromsning om fotgängare i rörelse registreras. Därigenom kan olyckor i bästa fall förebyggas helt, eller så kan systemet minska svårighetsgraden hos en eventuell olycka.
Den femte generationen av detta system hjälper föraren genom att under optimala förutsättningar inom systemets begränsningar utföra en full inbromsning om det registrerar stillastående eller rörliga föremål och en delinbromsning eller full inbromsning om fotgängare i rörelse registreras. Därigenom kan olyckor i bästa fall förebyggas helt, eller så kan systemet minska svårighetsgraden hos en eventuell olycka.
Mirrorcam
I stället för vanliga backspeglar är nya Actros utrustad med innovativa, aerodynamiskt sofistikerade backspegelkameran. Detta sparar upp till 1,3 % mer bränsle och ger optimal sikt bakåt samt i området vid A-stolpen. Backspegelkameran bidrar även till ökad säkerhet vid rangering, svängning och filbyte genom att låta kamerabilden svänga med. Kamerasystemet består av två högupplösta, fällbara kameror som är monterade i den övre takramen. Bilderna visas på två 15,2'' resp. 38,6 cm stora färgskärmar i området vid A-stolpen. För bättre översikt över bakomvarande trafik när föraren byter körfält eller svänger får föraren hjälp av färgade stöd- och distanslinjer på respektive skärm så fort föraren aktiverar fordonets blinker vid hastigheter högre än 30 kilometer i timmen. Visning av varningsmeddelanden vid större knäckvinklar under rangering ger ytterligare stöd.
I stället för vanliga backspeglar är nya Actros utrustad med innovativa, aerodynamiskt sofistikerade backspegelkameran. Detta sparar upp till 1,3 % mer bränsle och ger optimal sikt bakåt samt i området vid A-stolpen. Backspegelkameran bidrar även till ökad säkerhet vid rangering, svängning och filbyte genom att låta kamerabilden svänga med. Kamerasystemet består av två högupplösta, fällbara kameror som är monterade i den övre takramen. Bilderna visas på två 15,2'' resp. 38,6 cm stora färgskärmar i området vid A-stolpen. För bättre översikt över bakomvarande trafik när föraren byter körfält eller svänger får föraren hjälp av färgade stöd- och distanslinjer på respektive skärm så fort föraren aktiverar fordonets blinker vid hastigheter högre än 30 kilometer i timmen. Visning av varningsmeddelanden vid större knäckvinklar under rangering ger ytterligare stöd.
Predictive Powertrain Control
Med Predictive Powertrain Control som nu ingår som standard kan du köra ännu mer ekonomiskt, både på motorvägar och på landsvägar. Systemet integrerar ett körsätt som är anpassat till topografin i växlingsautomatiken, vilket i kombination med den exakt anpassade växlingsstrategin möjliggör bränslebesparingar på upp till 5 %. De nya, utökade funktionerna hos den GPS-styrda farthållaren Predictive Powertrain Control gör att fördelarna med systemet nu också kan utnyttjas på landsväg. Förutom ett satellitbaserat positionsbestämningssystem använder Predictive Powertrain Control även exakta kartor i 3D.
Med Predictive Powertrain Control som nu ingår som standard kan du köra ännu mer ekonomiskt, både på motorvägar och på landsvägar. Systemet integrerar ett körsätt som är anpassat till topografin i växlingsautomatiken, vilket i kombination med den exakt anpassade växlingsstrategin möjliggör bränslebesparingar på upp till 5 %. De nya, utökade funktionerna hos den GPS-styrda farthållaren Predictive Powertrain Control gör att fördelarna med systemet nu också kan utnyttjas på landsväg. Förutom ett satellitbaserat positionsbestämningssystem använder Predictive Powertrain Control även exakta kartor i 3D.
Active Drive Assist
Det nya förarassistanssystemet höjer komforten och avlastar föraren, ökar säkerheten och minskar risken för att bli påkörd bakifrån. För detta kopplar systemet samman funktioner från individuella system på ett unikt sätt och möjliggör på så sätt redan idag delautomatisk körning. Som komplettering till avståndshållarassistenten med stop-and-go-funktion kan Active Drive Assist hålla det inställda avståndet till framförvarande fordon genom att självständigt bromsa och accelerera. För detta utnyttjar systemet förutom Predictive Powertrain Control och Predictive Powertrain Control interurban även den vidareutvecklade radar- och kameratekniken i nya Active Brake Assist 5 samt avståndshållarassistenten. Körfältsassistenten och den elektriska servotwin-styrningen ansvarar för aktiv positionsförändring av lastbilen i sidled i körfältet.
Det nya förarassistanssystemet höjer komforten och avlastar föraren, ökar säkerheten och minskar risken för att bli påkörd bakifrån. För detta kopplar systemet samman funktioner från individuella system på ett unikt sätt och möjliggör på så sätt redan idag delautomatisk körning. Som komplettering till avståndshållarassistenten med stop-and-go-funktion kan Active Drive Assist hålla det inställda avståndet till framförvarande fordon genom att självständigt bromsa och accelerera. För detta utnyttjar systemet förutom Predictive Powertrain Control och Predictive Powertrain Control interurban även den vidareutvecklade radar- och kameratekniken i nya Active Brake Assist 5 samt avståndshållarassistenten. Körfältsassistenten och den elektriska servotwin-styrningen ansvarar för aktiv positionsförändring av lastbilen i sidled i körfältet.